Banat, cea mai mare navă pentru pasageri din dotarea flotei fluviele din România, cu o capacitate de 300 de locuri, a fost reconstruită şi relansată la apă în cursul zilei de marţi, 26 iunie.

    La proiectul de modernizare a ambarcaţiunii a lucrat şi Andrei Bucă, unul dintre tinerii care au murit în incendiul de la Colectiv. Arhitectul Andrei Buca, din Braila, s-a stins la numai 29 de ani in incendiul de la Colectiv. Tatăl său, directorul şantierului naval, a finalizat investiţia.

 

 

    Nava de pasageri Banat a făcut marţi, 26 iunie, prima cursă după ce a fost restaurată, fiind nevoie de reconstruirea ambarcaţiunii în proporţie de 90%.

 


    A fost reconstruită la Şantierul din Cernavodă, condus de Dorin Bucă.   

    În primele luni după începerea lucrărilor, a muncit la proiect şi Andrei Bucă, unul dintre tinerii care a murit în Colectiv.

    „Absolut totul s-a schimbat la navă. Nu a rămas decât chila, doar 10% din navă. Nimic nu a mai rămas din instalaţii, din tubulaturi.

    Este, practic, o navă nouă“, a spus Dorin Bucă, directorul Şantierului din Cernavodă, şi tatăl lui Andrei Bucă.  

    Ce spunea Andrei Dorin Bucă îşi aminteşte începuturile, când nava a ajuns la Cernavodă.

 


    „Am avut parte de vizita unor arhitecţi, printre care şi Andrei, băiatul meu, care a murit la Colectiv.

    Andrei avea o vorbă: «Navele româneşti de pasageri sunt urâte».

    El fusese în străinătate de câteva ori şi a tras această concluzie.

    Câteva luni, Andrei a apucat să lucreze la această navă, apoi s-a întâmplat tragedia, dar noi am continuat, pentru că viaţa trebuia să meargă mai departe.

    Avem obligaţia faţă de semenii noştri să mergem mai departe“, a spus Dorin Bucă. 

    Reparaţiile la navă au început la mijlocul anului 2015, iar cheltuiele au fost asigurate din bugetul Navrom.

    Nava va asigura curse de pasageri pe Dunăre între Tulcea şi Sulina.

    Directorul este de părere că Banat este, de departe, cea mai modernă navă din flota românească de pasageri: „Banat este pe primul loc.

    Pe locul 2 nu e nimeni şi pe locul trei să se înscrie cine vrea“, glumeşte arhitectul naval, care dezvăluie faptul că o navă asemănătoare cu aceasta costă la Paris 10 – 12 milioane de euro.

    Modernizarea navei Banat a costat 2 milioane şi jumătate de euro, însă se poate mândri cu dotări de tehnică navigabilă de ultimă generaţie.

 
    Victor Iancu, preşedintele Consiliului de Administraţie al Navrom Tulcea, îşi aminteşte de anul 1999 când a preluat conducerea acestei societăţi: „La acea vreme, se blocase tot transportul public de călători în Delta Dunării.

    A trebuit să facem eforturi deosebite să asigurăm şi transportul de călători, dar şi să aducem navele la standardele europene.

    În prezent, cu excepţia unei singure nave din dotarea Navrom Tulcea, toate sunt modernizate la nivelul criteriilor care sunt impuse de standardele europene.

    Vreau să mulţumesc Consiliului Judeţean care a acceptat să fie acţionar la această societate, având şi responsabilitatea transportului călătorilor, băncii care m-a împovărat destul, dar care mi-a asigurat finanţarea, constructorilor“, a precizat Victor Iancu.  

    Pe lângă faptul că Navrom asigură transportul de călători zilnic în Delta Dunării, societatea are capacitatea de a evacua, spre exemplu, oraşul Sulina, în cazul unui cataclism natural, în maximum patru ore.

      „Ajungem acolo în trei ore şi putem evacua tot oraşul cu navele noastre.

    De asemenea, şi populaţia din Sfântu Gheorghe poate fi evacuată în câteva ore“, dezvăluie preşedintele Consiliului de administraţie Navrom Tulcea.

    La rândul său, Nicolae Chichi, directorul Navrom Tulcea, spune că nava a fost modernizată la Şantierul Cernavodă, singurul după părerea lui care poate să realizeze asemenea lucrări de mare complexitate.

    „O veţi vedea lucra pe curse regulate şi pe curse ocazionale. Cel mai important lucru pentru noi este un transport în siguranţă pe cele trei relaţii pe care le deservim: Sulina, Sfântu Gheorghe şi Chilia Veche“, a precizat direcorul societăţii de transport public din deltă.

 


Comandantul navei Nicolae Giugiuvanu

About Post Author

Lasă un răspuns