Încarc Evenimente

« Toate Evenimente

  • Acest eveniment a trecut.

Omul cel bun din Seciuan

martie 28 @ 15:06

Sala Toma Caragiu


Omul cel bun din Seciuan @  Teatrul Bulandra

 

de Bertolt Brecht
Traducerea și adaptarea: Andrei Șerban și Daniela Dima                             
 

Coregrafie și instructaj actoricesc: ANDREI ȘERBAN
 

Distribuţie:

SHEN TE – Alexandra Fasolă / Ana Ularu
VANG / SHU FU / FEMEIA – Vlad Ivanov 
SUN – Cătălin Babliuc / Alexandru Potoceanu
ZEU 1 / DOAMNA IANG – Rodica Mandache
ZEU 2 / DOAMNA SHIN – Manuela Ciucur
ZEU 3 / NEPOTUL – Mirela Gorea
PROPRIETĂREASA – Daniela Nane / Ana Covalciuc
TÂMPLARUL / BĂTRÂNICA – Profira Serafim
POLIŢISTUL / ŞOMERUL – Adrian Ciobanu

FAMILIA:

BĂRBATUL – Marcela Motoc
CUMNATA – Mihai Niţă
BĂIATUL – Ana Covalciuc / Silvana Negruţiu
NEPOŢICA – Adela Bengescu
FRATELE – Simona Pop

Scenografia – Iuliana Vâlsan
Muzica – Raul Kusak

Asistenți regie:
Sandra Rasvana Cernat, Ioana Petre, Alexandru Gherman
Coregrafia cântecului al 8lea elefant: Andreea Gavriliu
Regizor Tehnic: Mihaela Oance
Sunet: Vlad Stan
       
          Jos este cerul. Sus este un lan de maci roşii cu câteva crizanteme albe, rătăcite. În spate este oraşul, Seciuan. În lateral sunt ziduri ruginite cu ferestre mari. În faţă urmează să fie.



Omul cel bun din Seciuan, de Bertolt Brecht, este montat pentru a treia oară de Andrei Şerban, fiecare versiune fiind diferită de precedentele. Prima dată a fost la Piatra Neamţ, a doua la New York, iar acum la Bucureşti, Teatrul Bulandra, sala Toma Caragiu. Momentul ales de regizor să re-re-refacăacest text este ideal în situaţia de faţă, în lumea defectă şi iluzorie în care supravieţuim. Dar nu o face pentru a ne arăta realitatea pe care o ştim prea bine, ci pentru a ne arăta că se poate şi altfel.

Cu toţii rătăcim prin viaţă. Cu toţii vrem fericire şi cu toţii vrem bani. Cei mai mulţi aleg calea uşoară: renunţare, trădare, furt, mită, ipocrizie, până când răutatea ajunge să fie un gest gratuit. Văzând decăderea marelui „om” pentru înălţarea marelui „eu”, zeii au coborât pe pământ să caute cel puţin un om bun. Ei bine, l-au găsit în sufletul unui trup de prostituată, Shen Te (Ana Ularu / Alexandra Fasolă), care oferă camera în care locuieşte celor trei zei (Rodica Mandache, Manuela Ciucur, Mirela Gorea) pentru o noapte de odihnă. La plecare zeii o răsplătesc cu un dublu dar: un sfat de bine şi nişte bani. Shen Te devine o dublă persoană: un om bun şi un om mai puţin bun. Scopul dat ei: să facă bine, dar să nu uite de ea însăşi.

Într-o grădină roşie, un boboc alb iese mereu în evidenţă. Căpătând darul bunătăţii de la zei / Fiindajutată de zei să vadă că posedă bunătatea, Shen Te vrea să ajute pe toată lumea. Prietenii fostei prostituate, oamenii mahalalei în care trăieşte, află de micul şi proaspăt deschisul ei butic cu tutun şi încep să profite de ea. În naivitatea ei copilărească, Shen Te crede că poate schimba lumea. Până la final va afla că nu poate. „Micuţa barcă de salvare ne e dată, prea mulţi se agaţă lacom şi se îneacă”.

Vang (Vlad Ivanov) este cel mai devotat prieten a lui Shen Te, care o ajută şi o sprijină moral ori de câte ori poate. De altfel, el este cel ce i-a condus pe zei spre casa ei. Shui Ta, în schimb, este bărbatulalter-ego ce o ajută să se descurce material. Femeia îşi preschimbă mila în asprime, emoţia în raţiune şi corpul dintr-unul de femeie într-unul de bărbat pentru a se putea impune şi apăra. În partea a doua, Shen Te este aproape înlocuită de acest bărbat care poartă în pântece un copil. Copilul apare ca un rezultat bun al răului, ca o speranţă de netăgăduit şi, în acelaşi timp, ca finalitate a relaţiei dintre protagonistă şi Sun (Cătălin Babliuc / Alexandru Potocean). Cea care obişnuia să fie tratată drept un obiect de către bărbaţii care au dominat-o se îndrăgosteşte de la prima atingere mai tandră a lui Sun. Mai mult, Shen Te este impresionată de descoperirea vulnerabilităţii unui bărbat. Acesta este salvat de ea de la sinucidere şi lăsându-se purtat de un moment de slăbiciune se deschide în faţa salvatoarei.

Spectacolul este impresionant încă de la citirea distribuţiei: 24 de personaje, interpretate de doar 14 actori. Vlad Ivanov impresionează prin uşurinţa cu care jonglează cu trei roluri, toate diferite, toate cu subtilităţi şi nuanţe potrivite fiecărui personaj. Talentul, munca şi profesionalismul îl recomandă, pe bună dreptate, ca pe unul dintre cei mai valoroşi actori care ne bucură în zilele noastre. Pe Ana Ularu am văzut-o acum pentru prima oară într-un rol de teatru. Cele două personaje ale sale din acest spectacol sunt umplute cu visceralitate şi căldură, graţie şi ferocitate. Trecând peste carismă, Cătălin Babliuc croieşte un personaj autentic, cu umor şi măsură. Intermezzo-urile cu zei sunt savuroase şi fac un ochi să surâdă, iar celălalt să suspine. Coregrafia (de Andrea Gavriliu) şi muzica (de Raul Kusak) îi obligă pe actori să facă faţă unui performance extenuant.

La aplauze spectatorii au fost îndemnaţi să nu se ridice în picioare. Gestul mi s-a părut îndrăzneţ şi foarte just, o încercare de a opri un fenomen distrugător pentru industria teatrală. Toate spectacolele se aplaudă în picioare, bun, prost, excelent, îngrozitor, dar în picioare şi de trei ori. Andrei Şerban nu a dorit să ia parte la aşa ceva. Omul cel bun din Seciuan a avut avanpremiere pe 7 şi octombrie 2014. De acum va creşte din bun în mai bun şi din mai bun în şi mai şi mai bun. Experienţa trebuie repetată, mai ales că spectacolul se joacă în dublă distribuţie. Seciuan e oriunde. Fii tu omul ce bun.

Detalii

Dată:
28 martie 2024
Oră:
15:06

Lasă un răspuns